مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

دانشمندان، یک قاره گمشده را در اعماق قسمت جنوبی اقیانوس منجمد شمالی یا آرتیک کشف کرده‌اند که ۶۰میلیون سال پیش شکل گرفته است. محققان دانشگاه دربی بریتانیا به‌طور تصادفی زمینی به طول ۲۵۰مایل را زیر تنگه دیویس، بین کانادا و گرینلند، حین مطالعه حرکات تکتونیکی صفحه این منطقه کشف کردند.

قاره جدید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، به‌گفته آنها ریزقاره اولیه تنگه دیویس، یک بلوک تکتونیکی (تغییر پوسته زمین) است که از یک قاره جدا شده است و از طریق یک دوره طولانی شکاف و گسترش بستر دریا بین گرینلند و آمریکای شمالی ایجاد شده است. به‌نظر این تیم این ریزقاره از گرینلند پس از تقسیم تکتونیک بین کشور کانادا در حدود ۱۱۸میلیون سال پیش، جدا شده است.

دکتر جردن فیثان رهبر این تحقیق گفت: شکاف و تشکیل ریزقاره پدیده‌های کاملاً مداومی هستند و با هر زلزله ممکن است برای جداسازی ریزقاره بعدی اتفاق بیفتد. هدف کار ما این است که شکل‌گیری آنها را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم تکامل آینده را پیش‌بینی کنیم.»

محققان ریزقاره جدید را با استفاده از ترکیبی از داده‌های ضخامت پوسته از نقشه‌های گرانشی، داده‌های بازتاب لرزه‌ای و مدل‌سازی تکتونیکی صفحه شناسایی کردند. نقشه‌های گرانشی حاوی اطلاعاتی در مورد چگالی سنگ، عمق و توزیع سنگ‌های منشأ ناهنجاری است.

این تیم بر چگونگی شکل‌گیری ناهنجاری پوسته با ایجاد بازسازی حرکات تکتونیکی که تقریباً ۳۰میلیون سال به طول انجامید تمرکز کردند. طبق گفته تیم تحقیقاتی، این ریزقاره بزرگ‌تر از سایر ریزقاره‌هاست و ضخامت آن حدودا ۱۷کیلومتر است و گفتند که درک چگونگی شکل‌گیری آن برای علم فعلی حیاتی است.

بیشتر بخوانید:

محققان می‌گویند تنگه دیویس یکی از بزرگ‌ترین غلظت ساختارهای گسلی شناخته شده با تغییرات کاملاً مشخص در حرکت صفحه است که می‌تواند به درک چگونگی شکل‌گیری ریزقاره‌ها کمک کند.

کد خبر 868919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha